Колекція моїх надбань


Перевірка творів ЗНО-2021

Виступ на міському семінарі вчителів української мови і літератури з презентацією групи  у фейсбуці "Світлиця словесників 27" в ТЗОШ№5

Download
Презентація групи "Світлиця словесників 27"
..pdf
Adobe Acrobat Document 1.6 MB

Міський семінар учителів української мови і літератури в нашій школі, присвячений дослідженню методики  написання есе в старшій школі

Презентація до виступу на семінарі вчителів української мови і літератури м. Тернополя

Download
Есе - музика думки.pdf
Adobe Acrobat Document 1.1 MB

                         Участь у міському конкурсі " Парадигма освітніх інновацій-2019"

Фейсбук як сучасний  засіб розвитку інформаційно-комунікативних компетентностей учасників освітнього процесу в школі

                                             Актуальність та перспективність роботи

 

                                            Соцмережі – важливий вектор комунікації

 

    Близько 40 відсотків людей, тобто 3 мільярди населення в усьому світі, користується соціальними мережами в інтернеті. У середньому 2 години в день ми витрачаємо на них: публікуємо фото, дописи, читаємо пости друзів і т.д. Термін «соціальна мережа» було введено в обіг у 1954 році англійським соціологом Барнсом у збірці робіт «Людські стосунки» для позначення спільноти людей, об’єднаних однаковими інтересами, уподобаннями або тих, хто має інші причини для безпосереднього спілкування між собою. У 1995 році Ренді Конрадом була створена перша соціальна мережа  - Classmates.com. Вивченням цього питання займались як зарубіжні (А. Войскунський, А. Голдберг, Д. Грінфілд, К. Янг), так і українські вчені ( О.Бєлінська, Ю.Данько,Є. Акімова, Ю. Бабаєва, А. Жичкина, О. Філатова та ін.). На відміну від інших засобів інформації, соціальні мережі поєднують у собі друковану, фото- та відеоінформацію. Ми можемо сприймати одну й ту ж інформацію зоровим та  слуховим каналами, оскільки є можливість прочитати, побачити та почути, що суттєво покращує процес засвоєння інформації. Початком популярності соціальних мереж прийнято вважати 2003-2004 рр., коли були введені в дію Linkedin, Facebook і MySpace. В Україні мода на соціальні сервіси виникла дещо пізніше. Водночас статистичні дані свідчать, що за останні роки кількість користувачів соціальних мереж значно зросла.

      Безперечно, необхідно  розуміти, що соціальні медіа впливають на нас. Чи не марнуємо ми свій час? Вважаю, що цей важливий вектор комунікації можна використати в навчальному і виховному процесі школи, щоб осучаснити методи взаємодії як безпосередньо між викладачами, так і між учителями та учнями. У дослідженні Ломакіна Д. С.  зазначається, що “… доцільним є приручити цей прекрасний ресурс (соціальні мережі), ніж боротися з ним. Якщо не можете зупинити рух, необхідно очолити його і повести у потрібному освіті напрямі”.

     Нам треба уміти спілкуватися з дітьми не тільки у класі чи коридорі, але й на їхній території, на теми, цікаві для них, у прийнятному для них форматі. Необхідно вийти за межі уроків від дзвінка до дзвінка. Іншого способу завоювати увагу і повагу дітей цифрової доби, здобути справжній, а не викликаний страхом, авторитет немає. «Цілісна й раціональна архітектура комунікацій може зробити шкільну освіту значно ефективнішою та гуманнішою. А головне – школа має шанс увійти в новий час не як заклад тимчасового позбавлення волі, а як місце – реальне і «віртуальне», – де дітям хочеться бути. Але для цього потрібно подолати консерватизм та інерційність не лише освітньої системи, а й нашого власного уявлення про те, чим є освіта»,–  пише Отар Довженко .  

 

                                                                    Практична значимість

    Використання соціальних мереж є хорошим методичним і дидактичним інструментом, який може забезпечити цікавий й розвиваючий  процес навчання. Найбільш  популярними  серед  учасників освітнього процесу  є Інстаграм, Фейсбук, Телеграм, Вайбер та інші. 

    Порівняно з іншими соціальними мережами світу Фейсбук є найпотужнішим ресурсом, що  вражає різноманітністю та типами додатків. За його допомогою полегшується  взаємозв’язок між користувачами, оскільки можна застосувати функцію подобається (схвалення певної інформації іншого користувача) та коментар (можливість коментування текстового повідомлення, світлини, відео) Це, звичайно, робить  Фейсбук  вправним  інструментом для навчання і обміну важливої  освітньої  інформації.  Крім того цей ресурс постійно вдосконалюється  і має нескінченний потенціал для використання.  Важливим є можливість створювати  тут відкриті і закриті групи за інтересами з необмеженою кількістю учасників, обмінюватися враженнями, відеоінформацією, картинками, надсилати приватні  повідомлення  і т.д.

 

                                                                Технологія реалізації провідної ідеї

 

                            «Світлиця словесників 27» - творча група вчителів-філологів  у  Фейсбук  

 

     В інтернет-просторі незмірна кількість цікавих, змістовних, яскравих, об’ємних матеріалів, які допомагають учителям удосконалювати методику викладання української мови і літератури в школі, часто дають можливість зануритися в те, що найбільше цікавить, дізнатись нове та необхідне для осучаснення роботи зі школярами.

     У цьому океані інформації необхідно витратити чимало часу, щоб виокремити найцінніше і найпотрібніше для своєї  школи, свого класу, свого уроку чи виховного заходу. Концентрація матеріалів  в одній  інтернет-площині у колі однодумців-професіоналів допомагає уникнути випадкових переглядів, а значить заощадити час  і збагачуватися вже відібраними і перевіреними джерелами. У зв’язку з цим була створена група «Світлиця словесників 27»  (див. додаток 1)  для вчителів-філологів Тернопільської ЗОШ I-III ступенів №27 ім. В.Гурняка в соціальній мережі «Фейсбук». Це відкрита група, до якої може приєднатися будь-хто із дорослих, отримавши схвалення адміністратора. Згодом у «Світлицю…» було додано охочих не тільки з нашої школи, але й з інших  навчальних закладів Тернополя та міст України, а також тих, хто є прихильником рідної мови  і  бажає вдосконалюватися в цьому напрямку. Таким чином за декілька місяців існування групи вже нараховувалося більше 70 учасників об’єднання. Кожен з них має можливість не тільки переглядати наповнення цієї сторінки , а й поширювати самостійно цікавий матеріал у групі, ділитися власними доробками,  що стосуються української мови і літератури. Відеопрезентації, нові документи про освіту, те, що викликає інтерес  про життя митців, складні випадки слововживання, пояснення у вигляді картинок, мемів, діаграм, матеріал для підготовки до ЗНО з української мови і літератури, нестандартне вивчення нового правопису та ін. доступні для користувачів групи «Світлиця словесників 27». Особливий інтерес викликає поширення передового педагогічного досвіду заслуженої вчительки України з Хустської гімназії-інтернату  Калинич  Олесі  Василівни, а саме: вивчення художніх творів у вигляді квесту, марафон до Дня української писемності і мови, зустрічі з творчими людьми і т.д. Інформація про контрольні роботи з української мови і літератури для 5-11 класів, складені педагогом-новатором з Луцька Т.Парадовською,  та  література для підготовки до ЗНО видавництва «Соняшник» під авторством О.Калинич – необхідний контент для вчителів-практиків, який можна придбати прямо в інтернет-просторі.

      Через велику кількість матеріалу з часом надбані дописи довелося систематизувати, щоб можна було легко і швидко знайти потрібне в групі. Через це наповнення сторінки поділено  на теми: «Культура мови на щодень», «Розумне. Добре. Вічне.», «Підготовка до ЗНО», «Цікаве до уроків», «Кумедне і смішне», «Світлини з нашого життя», «До свят», «Видатні особистості». Наприклад, «Світлини з нашого життя» містять фотографії, відеозаписи та короткий опис  цікавих уроків та  виховних заходів, матеріали з відвідини вчителями  майстер-класів, тренінгів, семінарів, а також враження від почутого чи побаченого в школі. Після проведення конкурсів, олімпіад  для вчителів та учнів тут публікуються світлини переможців та розповіді  про їхній  шлях до успіху.   Важливим є у групі можливість коментувати поширені  дописи, що дозволяє виявити інтерес учасників об’єднання до певних питань.

          Отже, група «Світлиця словесників 27» є майданчиком, який об’єднує учасників і

* сприяє професійному спілкуванню педагогів у межах школи, міста, країни;

* стимулює до вдосконалення;

* розширює знання про  українську мову і літературу;

* згуртовує навколо спільних цілей;

* дає можливість проявити творчу індивідуальність;

* допомагає зберегти необхідний матеріал.

      Мобільна  версія сторінки цієї  віртуальної соціальної спільноти дає можливість мати доступ   учням  і вчителям  у зручний для них час і у зручному місці з будь-якого мобільного засобу (мобільного телефону, планшета, ноутбука, смартфона тощо), підключеного до інтернет-мережі, до візуалізації матеріалів, що дозволяє подолати технічні труднощі оснащення навчальних кабінетів необхідним обладнанням для демонстрації наочних матеріалів в електронному вигляді.

 

              Вебмакет сторінки Фейсбук «Українська – це сучасно, модно, стильно» у школі   

 

      Дітям цього покоління дістався світ з величезною кількістю віртуальних стимулів. Реальному світу все складніше конкурувати з віртуальним. Ми не можемо вилучити в дитини планшет, але важливо доповнювати його своєю близькістю і реальною творчістю. Велику частину інформації діти отримують з віртуальних візуальних джерел часто на шкоду іншим каналам сприйняття. Роль наочності у формуванні навчального середовища дуже важлива. Часто захоплення інформаційними засобами є надмірним, традиційні ж залишаються осторонь. Я пропоную стерти ці протиріччя і навіть поєднати їх в одне ціле. Ще К.Ушинський стверджував: «Чим більше наших органів чуття бере участь у сприйманні якого-небудь враження або групи вражень, тим тривкіше лягають ці враження в нашу механічну пам’ять, вірніше зберігаються нею і лише потім згадуються».

    З цією метою в школі  був створений вебмакет сторінки  Фейсбук   під назвою «Українська – це сучасно, модно, стильно» ( див. додаток 2) розміром 2 на 5 метрів на стіні біля кабінету української мови та літератури (художниця Прокопович Наталя).  Це своєрідний  місток від віртуальної  соцмережі до реальної традиційної  наочності в школі, метою якої  є популяризація, осучаснення всього українського. Вона  має дати поштовх кожному самовдосконалюватися, бути «в тренді» сучасних технологій, які можна використовувати на уроці і поза його межами як учителям, так і учням. У своєму відомому “золотому правилі дидактики" чеський  педагог Я.А. Коменський (ХVІІ ст.) вказував, що навчання слід починати не з обговорення об’єкту, який вивчається, а з демонстрації його». Тому перенесене з інтернету зображення на стіну навчального закладу зацікавлює глядачів.

  Стінне полотно моделі соцмережі поділяється на  рубрики. У розділі «Корисно знати» за допомогою засобів  ілюстративно-художньої наочності поміщені мотиватори, що стимулюють читати, думати, аналізувати, грамотно розмовляти, мати позитивний погляд на життя.  На передньому плані зображені логотипи сайтів, які допоможуть вивчати і викладати рідну мову і літературу  в школі: «Ютуб», «Освіторія»,  «На Урок», «Освіта.UA ТЕСТИ ЗНО ОНЛАЙН», «Словники України онлайн».

 

   Цей так званий вебмакет може стати чудовим нагадуванням  про те, якими програмами у Microsoft Office можна користуватися, щоб надрукувати текст (Microsoft Word), створити презентацію (Microsoft PowerPoint), буклет (Microsoft Publisher), вигадати малюнок (LibreOffice). Емблеми цих програм  розміщені у верхньому куті  композиції.

 

        У номінації «Надихай!-ся»  на стінному полотні зазначені сучасні форми візуалізації  матеріалу, що вивчається на уроці. Ними можуть користуватися всі учасники навчального процесу, проявляючи творчі здібності, втілюючи власну ідею, що сприяє запам’ятовуванню і розумінню того, що вивчається в школі.  Під словами  «Розрекламуй прочитане» - емблема буктрейлера. Прочитай книгу > створи відеоролик  > заохоть усіх до прочитання повної версії твору – така схема дій, що наштовхує на створення цього власного кіношедевру. Принцип  наочності  потребує  сполучення  наочності, уявних  дій і слова.

Розділ «Просто про складне» знайомить із скрайбінгом, використовуючи який, ми одночасно застосовуємо слух, зір, розвиваємо уяву. Це новітня техніка презентації, у якій голос за кадром  ілюструється «на льоту» малюнками рукою на білій дошці. Учитель на уроці під час пояснення нового матеріалу з крейдою  в руках – це скрайбінг-фасилітація. Можна створити відеоскрайбінг у інтернеті. 

     На стіні можна помітити ще один актуальний  засіб демонстрації прочитаного і вивченого – лепбук, інтерактивна саморобна папка-книжка з кишеньками, дверцятами, віконцями, рухливими деталями, які дитина може діставати, переглядати, доповнювати, складати на свій розсуд. У ній збирається матеріал з якоїсь певної теми.

     Використовуючи пояснювально-ілюстративний метод у навчанні у режимі ІнтерА  - «навчаємося у взаємодії»  модель сторінки соцмережі «Фейсбук» під назвою «Українська – це модно, сучасно, стильно» у школі стала  помічником для інтерактивного наповнення уроків. Учителі української  мови і літератури та інформатики  проводять колективні  огляди разом з  учнями  вебмакету сторінки Фейсбук у школі, щоб пояснити дітям і  обміркувати з ними  можливості використання інформаційно-комп'ютерних технологій у  навчанні, зазначених  у представленому вигляді.   Таким чином міжпредметні зв'язки стають  реальним помічником учням у розширенні кругозору та у нестандартному підході до вивчення гуманітарних дисциплін у школі.

      Модель покращення зв'язків віртуального та реального в роботі вчителя-словесника, яка описана в цій розвідці, може бути застосована не тільки  на уроках української мови і літератури, але й у вивченні інших предметів, враховуючи їхню специфіку.

     Безперечно,  існують певні недоліки користування соцмережами, а саме:  залежність від наявності з’єднання з Інтернетом, від якості роботи сервісу, багатьох інших компаній; віртуальна залежність людини тощо. Деякі учні та вчителі мають упереджене ставлення до Інтернет-технологій взагалі та соціальних мереж зокрема, і тому необхідно знайти відповідну стратегію їх залучення.  При цьому в жодному разі не слід примушувати їх вступати до соціальної мережі.

Підсумовуючи викладене вище, слід відзначити, що безкоштовні сервіси, наявні у віртуальних соціальних мережах, створюють  сприятливі можливості для навчання і виховання, є зручним та сучасним засобом навчання.

                                                                       Роботу виконала вчителька української мови і літератури,                                                                                      методистка ТЗОШ №27 ім.В.Гурняка Смертіна О.С.

Список використаної літератури

Довженко, Отар. Як подружити школу із соціальними медіа// https://ms.detector.media/mediaprosvita/mediaosvita/yak_podruzhiti_shkolu_iz_sotsialnimi_media/

Коменский Я. А. Великая дидактика [Текст] / Я. А. Коменский //Избранные педагогические сочинения : В 2-х т. – Т. 1. – М. : Педагогика,

     1982. 

Ломакин Д. С. Роль социальных сетей в современном образовательном процессе /Д. С. Ломакин / Веб-сайт Профобразовние РФ.// http://rossobr.ru/?p=189.   

Ушинський, К. Д. Вибрані педагогічні твори : у 2 т. / К. Д. Ушинський. – К. : Рад. шк., 1983. – (Педагогічна бібліотека)

Яцишин А.В. Застосування віртуальних соціальних мереж для потреб загальної середньої освіти //ISSN 1998-6939. Інформаційні технології в освіті. 2014. № 19. УДК 371.3:0004.85. 

Стінне панно   "Українська - це сучасно, модно стильно"

Буклет про створення вчительського сайту