Дидактичний матеріал з української   мови


Просте речення

 Картка 1

***Перепишіть речення. Поставте потрібні розділові знаки. Підкресліть граматичну основу і порівняльні звороти.

 

     1. Друзі висівайте доброту  бо вона як хліб потрібна людям (Д.Луценко). 2. Душа моя розкрита для кожного як квітка для роси (М.Коцюбинський). 3. Були як живодайна туча слова́  що варті добрих справ. (М.Рильський). 4. Серце в нього наче віск. 5. Закипіло б у грудях неначе озеро спінене (Г.Кочур). 6. Дні проходять як риби по темному дні (Є.Маланюк). 6. Україна як монолітна держава повністю хоче і готова перейти в європейський світ. 7. Озираєшся наче на свист на кожнісінький спогад і подих (І.Римарук). 8. У неї усюди багато знайомих вона місто як своїх п'ять пальців знає. 9. Осінні зорі ніби іскри роздмухує холодний вітер.10. Сучасна людина розуміє добро як здоров'я свободу любов.

 

     *** Запишіть іменники разом і через дефіс.

          Фото/спалах, теле/шоу, какао/порошок, екс/голова, супер/авіа/лайнер, шафа/купе,   віце/прем’єр/ міністр, псевдо/вчення, життя/буття, контр/розвідник, контр/адмірал, мікро/процесор,               мото/ралі, супер/яхта, карта/схема, перекоти/поле, нітро/фарба, штабс/капітан, кіловольт/ампер,                 скло/волокно, пост/фактум, дит/ясла, мегават/година, борт/провідник, лікар/офтальмолог,

           кроле/ферма, блок/система, тонно/кілометр, трудо/день, мати/й/мачуха (рослина), жар/птиця.


Картка 2

  ***Поєднайте половинки речень лівої і правої колонок, утворюючи речення, а потім текст. Поставте, де потрібно, тире між підметом і присудком.

 

1. Наше завдання…

а… не поле перейти.

2. Людські стосунки…

б… найбільше досягнення людини.

3. Це…

в… як казка про найкраще.

4. Доброта…

г… не камінь.

5. Життя…

д… одне з найбільших див світу нашого.

6. Бо людське серце…

е… це обмін цінностями.

7. До того ж, життя прожити…

 

ж… вберегти його.

*** Поставте подані іменники в орудному відмінку однини.

Наприклад: сіль - сіллю.

 

   Домовленість, подорож, цінність, діяльність, свідомість, безліч, мораль, якість, потужність, галузь, промисловість, доповідь, власність, вартість, піч, рентабельність, звітність.

 


Картка 3

 

***Перепишіть речення. Вставте, де потрібно, тире між підметом і присудком.

1. Ти наше диво калинове, кохана материнська мово! (Д. Білоус) 2. Він запеклий мисливець (Ю. Збанацький). 3. Святиня  це те, що людей об'єднує, збирає докупи (П. Загребельний). 4.Класична пластика, і контур строгий, і логіки залізна течія  оце твоя, поезіє, дорога (М. Зеров). 5. Добробут народний та воля  то наша найперша засада (П. Грабовський). ) 6.І тільки я до цього непричетна. Я зайва людям на своїй землі (Л. Костенко). ). 7. Доторкнутися до людини свяченою вербою значить поєднати її з космічними силами Всесвіту, відродити здоров'я (Журнал). 8. Святиня  це те, що людей об'єднує, збирає докупи (П. Загребельний).9. Горобці в піску сипкому ніби діти у ставку (М. Рильський). 10. На гіллі рясному цвіт немов сніжинки (В. Сосюра).

 

***Запишіть слова, вставляючи, де потрібно, апостроф.

З…їхати, у сім…ї, п…єса, верф…ю, в…яз, пір…їна, бур…я, бур…ян, зор…я, без…іменний, Лук…янівський, духм…яний, рутв…яний, медв…яний, св…ято, Св…ятослав, бур…як, кров…ю, трав…янистий, пів…яблука, пів…огірка, три…поверховий, трьох…ярусний, торф…яний, без…язикий, пів…ями, здоров…я, лл…ються, з…ухвалість, черв…як, верб…я, р…ясно, кр…юк, мавп…ячий, з…одягати.

 


 

Картка 4

***Перепишіть речення. Підкресліть складений іменний присудок.

1. Добробут народний та воля — то наша найперша засада (П. Грабовський). 2.Зраджувати друга — це жахливо (В. Нестайко). 3. Доторкнутися до людини свяченою вербою — значить поєднати її з космічними силами Всесвіту, відродити здоров'я (Журнал). 4. Святиня — це те, що людей об'єднує, збирає докупи (П. Загребельний). 5.Класична пластика, і контур строгий, і логіки залізна течія — оце твоя, поезіє, дорога (М. Зеров). 6. Ти наше диво калинове, кохана материнська мово! (Д. Білоус) 7. Він запеклий мисливець (Ю. Збанацький). 8. Горобці в піску сипкому ніби діти у ставку (М. Рильський). 9. На гіллі рясному цвіт немов сніжинки (В. Сосюра). 10. Мої слова не зброя, а ридання (Леся Українка). 11.І тільки я до цього непричетна. Я зайва людям на своїй землі (Л. Костенко). 12. Мужик хитріший від чорта (Народна творчість).

 

***На місці крапок поставте пропущені літери е, є, и, і.

 

 Всяч...на, велич...на, печ...во, город...на, намист...чко, струж...чка, бат...чко, подуш...чка, множ...на, пташ...чка, копі...чка, юш...чка, пал...чка, серед...на, книж...чка, галяв...на, сит...чко, буз...на, стеж...чка, мереж...во, вікон...чко, вул...чка, дощ...чка, запад...на, петруш...чка, пал...во, дяд...чко, пряд...во, лож...чка, тіст...чко, вар...во, блюд ...чко, котуш...чка, мар...во.


 

Картка 5

***Спишіть речення. Підкресліть у них складені дієслівні присудки.

1. Я хочу погостювати в батька-матері2.Хто збирався її підкорити мечем, той розвіявся прахом (М. Луків). 3. Вона його посміла проклинати (Л. Костенко). 4. Пісню змагання уперту, дзвінку, я хочу відбити у кожнім рядку... (Д. Павличко). 5. Ми змусили його розв`язати язика 6. Хотіла б я піснею стати у сюю хвилину ясну... (Леся Українка). 7. Нехай душа моя голосить (А. Чубинський). 8. І ось веселки ці ясні здаються ворітьми (О. Підсуха). 9.Летять, пливуть і сурмлять у в імлі шовкові, й жовті, й сизопері птиці (Є. Маланюк). 10. Очі їхні — любов та благання, синій смуток ячить з-під повік (М. Луків). 11. Подруга буде їхати додому поїздом. 12. Шофер почав скидати на землю важкі мотки дроту (Ю. Збанацький). 13. Сьогодні він мав одержувати поповнення (О. Гончар). 14. Неначе сонце засіяло, неначе все на світі стало моє (Т. Шевченко).15. Я прагнув забратися на самісіньку вершину сосни (Ю. Збанацький).16. Змучений і втомлений, стояв він біля веранди перед зламаною гілкою (О. Довженко).17. Одне лебедя із сьогорічних не могло одірватися од води.

 

***Від поданих слів утворіть прикметники з суфіксом -зьк-, -ськ-, -цьк-.

Наприклад: Овруч - овруцький.

Золотоноша, узбек, Буг, Ладога, латиш , Великі Луки, Калуга, чуваш, Гринвіч, Чорнухи, юнак, Кавказ, Таганрог, казах, Овруч.

 


Картка 6

 

***Перепишіть речення, підкресливши в них підмети і вказавши, якою частиною мови виражений кожен із них.

1. Настя пішла за матір'ю слідом (І. Нечуй-Левицький). 2. Усі ми дужі дружбою своєю (В. Стефа-ник). 3. Вік прожити — не поле перейти (Народна творчість). 4. Незабаром Соломія з Остапом простували повз плавні до циганської оселі (М. Коцюбинський). 5. Сім відважних бійців ту команду зрозуміли серцем і душею (Іван Ле). 6. Як блиснув дев'ятсот і п'ятий рік, у дядьковій Тодосевій коморі збиралося з десяток чоловік (М. Рильський). 7. Поля зливалися з темрявою, і тільки невеличкий клапоть дороги виднівся при слабому світлі затуманених зір (О. Слісаренко). 8. Потім ми з Наталкою пішли додому, і всю дорогу вона мовчала (Ю. Яновський). 9.Поїздові підклали під колеса каміння (О. Гончар). 10. Я чую твій плач, Ярославно (П. Воронько). 11. Перехожі зостанавлювалися, дивувалися (Панас Мирний). 12. Якби прийшов хтось інший, видющий, простягнув руку, показав шлях (М. Коцюбинський). 13. Любить свій край — це для народу жити, боротися за юне, за нове (В.Сосюра). 14. Тисячне «ура!» грозою сколихнуло податливі набряклі луги (М. Стельмах). 15. На землі багато квітів. Поміж ними є одна (А. Чубинський). 16. І час настав. І сталось вічне (Є. Маланюк).

 

***Запишіть слова, вставте, де потрібно, пропущену букву.

 

 

Беззахисн..ий, безупин..ий, сумлін..ий, бездарн..ий, бездоган..ий, каштан..овий, клепан..ий, бляшан..ий,віддан..ий, багатотон..ий, безвихідн..ий, бездихан..ий, вогнян..ий, роздроблен..ий, двосажен..ий, стурбован..ий, картин..ий, безхмарн..ий, віддан..ий, сукон..ий, бавовнян..ий, струн..ий, улюблен..ий, віддален..ий,стальн..ий, телефон..ий, благовон..ий, спаян..ий, юн..ий.


                                                 Картка 7

 

Перепишіть речення. Розставте в них розділові знаки та підкресліть 10 орфограм (орфограма - це місце у слові, де можна допустити помилку).

1. Скільки тепла подаровано цьому камінню світла цим вікнам підземного тління траві? (Ю. Андрухович) 2. Любіть травинку і тваринку і сонце завтрашнього дня вечірню в попелі жаринку шляхетну інохідь коня. (Л. Костенко) 3. I море i озеро i синiй високий його берег i широкий степ все було залите гарячим маревом i прикрите таким легким сивим туманом що всi сутiнки всi кольори нiби зливались докупи. (І. Нечуй-Левицький) 4. Гори сплять повиті млою. (О. Олесь) 5. У Йосипа у тесляра чи бондаря того святого Марiя в наймичках росла. (Т. Шевченко) 6. На самому краї села од вигону стояла невеличка хатка вiкнами на широкий шлях. (Панас Мирний) 7. Серце в’яне спiваючи коли знає за що… (Т. Шевченко) 8. Летіли понад морем раз лелеки до вирію до південних країв. (Б.- І. Антонич) 9. Може там була і справа Марусі Чурай? (Л. Костенко) 10. Рідна мати моя ти ночей не доспала ти водила мене у поля край села і в дорогу далеку ти мене на зорі проводжала і рушник вишиваний на щастя дала. (А. Малишко) 

 

Вставте пропущені літери в поданих нижче словах, звірте з орфографічним словником.

Д...с...ртація, атр...бути, пр...парат, акр...д...тація, акс...л...рація, ал...горичний, бр...кет, б...н...фіс, в…ст…булярний, в...ранда, гр...надери, д...корація, д…кламація, д...намічний, д...р...жабль, інт...лект, інт...грал, кр...дитор, м...льхіор, п...л...нгатор, п...с...мізм, п...ст...циди, пр...нц...повий, р...кошет, тр...птих, ут…літарний, ф…д…ративний, ц...стерна, ш...злонг. 

Картка 8

Перепишіть текст, вставте пропущені букви та потрібні розділові знаки.

                             ПИСАНИЙ КАМІНЬ

     На Гуцульщ..ні кожна полонина  плай  потічок  п..чера звір мають свою назву  а з нею  історію  л..генду. Отож і скелю над Чорним Черемош..м віддалік гірського села Криворівні в..личають Писаний Ка­мінь. Чудова тут місцина! Можна годинами м..луватися горами і особ­ливо в час  коли полонини вкриваються червоно..білими полотнами. То зацвітають маки і ромен. А ще слухати невтомну м..лодію Чорного Черемошу. Цей чарівний куточок був улюбл..ним місцем відпочинку Івана Франка. Він частенько пр..ходив сюди з дітьми і сам. Тоді клав на коліна зошит і щось писав. Або  підперши рукою підборід..я дов­го д..вився у мрійну дал..ну. Цей камінь і залишився свідком наро­джен..я багатьох дум поета.

    На цій скелі  як і всі  хто побував тут  залишив свій автограф Ве..ликий Каменяр. Саме напис Івана Франка був безмежно дорогий с..лянам Криворівні (За В. Вільним, 127 сл.

Уставляючи, де потрібно, пропущені букви «Н» або «НН», запишіть слова у дві колонки:

а) ті, у яких подвоюється буква н;

б) ті, у яких пишеться одна буква н.

Зверше...ий, безви...ий, качи...ий, мерзе...ий, глибоче...ий, змете...ий, кі...ий, нежда...ий, притама...ий, неподола...ий,  несказа́ ...ий, неска́за...ий, єди...ий, проведе...ий, благослове...ий, чаву...ий, мураши...ий, ра...ій.

 

За допомогою відомих вам суфіксів утворіть прикметники.

Привіт, глибина, правда, розмова, буряк, голова, книжка, стіна, сонце, зірка, слово, корова, ведмідь, зло, голос, старанність, нога, велич, хвіст, гілля, хата, ледар, земля. 

Картка 9

 

Повторіть вивчене про другорядний член речення - означення.

Перепишіть речення. Підкресліть означення хвилястою лінією, вкажіть, якою частиною мови вони виражені.

1.Я не турист у ріднім краї,не мовчазний спостерігач (М. Рильський).  2. Заграв, зарум'янився Дніпро, злегка повитий свіжим серпанковим туманцем (О. Гончар). 3. Село, зачароване зоряним небом, синіє розкиданими хатками (М. Стельмах). 4. Причерствілий хліб, принесений орачем увечері додому, — найкращий хліб мого дитинства (М. Стельмах). 5. Хати в садках і вулиця в пилу гарячому, рожевому, виткому (Л. Первомайсъкий). 6. Од цариці прийшов указ лоби голить (Т. Шевченко). 7. І в радісні очі хитають каштани привітним і теплим гіллям (В. Собко). 8. Як весело, як молодо шумить під берестом чи дубом віковічним, стемнілу оживляючи блакить, вогонь рибальський разом з поетичним (М. Рильський). 9. Перед ними була зовсім городська вулиця з мостовою, з тротуарами (І. Нечуй-Левицький). 10. А де ж твої думи, рожевії квіти? Доглядані, спілі, викохані діти? (Т. Шевченко) 11. Сонце, ще не сховане за хмари, пекло щедро (В. Собко), 12. Там матір добрую мою ще молодую — у могилу нужда та праця положила (Т. Шевченко).

Картка 10

Повторіть вивчене про прикладку як різновид означення.

Перепишіть речення. Підкресліть прикладки.

1. Повернулися додому п'ять братів, п'ять братів-богатирів із боїв (В. Бичко). 2. Чим тобі, любий краю, віддячу, де слова-самоцвіти зберу (Л. Дмитерко). 3. Зацвіла весна, та весна красна, квітом-цвітом простелилась до села (А.Малишко). 4.І тополя шепче, горнеться до матері-землі (А. Малишко). 5. Зацвіла в долині червона калина, ніби засміялась дівчина-дитина (Т. Шевченко). 6. Вдяг ясен-князь кирею золоту, а дика рожа — буйнії корали (Леся Українка). 7. Десь-не-десь лежали на землі дерева-великани, підриті й поборені віком або розколені громом (О. Кобилянська). 8. Ой, який же ти став тепер, мій лісу-брате! (О.Десняк) 9. І, може, зустрінеться пісня моя самотняя у світі з пташками-піснями, то швидко полине тоді тая гучная зграя далеко шляхами-тернами (Леся Українка). 10. Десна-красуня горне свій гнучкий стан до Дніпра-Славути (І. Цюпа). 11. Чи не чув хто, чи не бачив москаля-солдата, мого сина (Т. Шевченко). 12. А Дніпр мов підслухав: широкий та синій, підняв гори-хвилі (Т. Шевченко). 13. Серед довгої мами-зими буду спать в порцеляновій скриньці (І. Жиленко).

Картка 11

Повторіть вивчене про прямі і непрямі додатки.

Перепишіть речення. Підкресліть додатки. Вкажіть, які вони: прямі чи непрямі. Вставте пропущені букви. 

1. Пахне огірками, старим неретом волока, хлібом, батьком і косарями, болотом і травами... (О. Довженко). 2. Перехожі з под..вом зиркали на дівчину, на її танець, на заволохач..ного, з намерзлими ніздрями коня (М. Стельмах). 3. Хмари снігу св..стіли над усім безмеж..ям рідного краю — ласкавого й суворого, але завжди дорогого серц..ві (О. Донченко). 4. В..личезна калюжа заросла травами, ліловими дзвониками і ск..далась на оз..ро (О. Донченко). 5. Якийсь тихий спокій вас обіймає (Панас Мирний). 6. Гарячий ст..повий віт..рець под..хнув і обдав польовими пахощами — зігрітою травою, чебрецем, материнкою (Панас Мирний). 7. У мене нема тут знайомих (М. Коцюбинський). 8. Сиджу я під в..рбою, ст..режу рушники та крадькома од хазяйки виш..ваю хмелем собі сорочку (І. Нечуй-Левицький). 9. Не х..лись додолу, зраджений козаче, про лиху пригоду навіки забудь, найлютішу муку серце переплаче... (П. Грабовський). 10. Отож ми проїхали добрих п'ять верст, поки побачили, врешті, село (М. Коцюбинський). 11. Перехр..стився неборак, коня найкращого сідлає і скаче в Київ (Т. Шевченко).

Картка 12

 

Перепишіть речення. Поставте, де потрібно, дефіс у прикладках.

1. Три дівчини, студентки агрономи, йшли взимку по доріжці лісовій (М. Рильський). 2. Слово, моя ти єдиная зброє, ми не повинні загинуть обоє! (Леся Українка) 3. Тихою ходою, ледве ступаючи натомленими ногами по свіжій ріллі, йшов за плугом парубок, Семен Ворон (М. Коцюбинський). 4. З муки смерті її відживи! (П. Грабовський) 5. Був собі раз Вовчик Братик і Лисичка Сестричка... (І. Франко) 6. Ходить вечір краснозорець, б'ється хлопець партизан (А. Малишко). 7. І пригадалось дитинство, коли він із батьком, старим лісорубом, гонив міцно скручені ужвою плоти по Десні і Дніпру (М. Стельмах). 8. Старий просувається до вікна, зазира всередину й бачить: у хаті, за столом, сидять гості — учитель та селяни (М. Коцюбинський). 9. З усього роду зосталася я та рідний брат батьків — мій дядько (Панас Мирний). 10. Холодком, у свято, приходив Скоробогатько Максим, староста сільський, якого дражнили «вовчком», і тесть Підпари, Гаврило (М. Коцюбинський).

Картка 13

 

Повторіть вивчене про обставини.

Із поданих речень випишіть обставини, згрупувавши їх за занченням ( місця, часу, причини, мети, способу дії, умови, допусту).

1. Човен то здіймався високо, то спускався низько, м'яко і лагідно перебираючись з хвилі на хвилю (Леся Українка). 2. Дрібні хвилі зливались докупи і, мов брили зеленуватого скла, непомітно підкрадались до берега, падали на пісок і розбивались на білу піну (М. Коцюбинський). 3. У відчинених дверях досвітнім павутинням вигойдувався дим, а назустріч йому пробивався такий сонячний пилок, наче він творився в цору яблуневих відцвітань (М. Стельмах). 4. Не погасло ще на заході, як кров, червоне зарево, а вже над ним у темряві далекого неба зажевріла, немов жарина в попелі, вечірня зоря (С. Воскрекасенко). 5. Обабіч вузенької доріжки чорніли ріллі, зеленіла озимина, і по ній тіні легеньких хмаринок нечутно гасали, мов бавились (А. Головко). 6. Капітан стояв біля стернового, раз у раз припадав до великого бінокля і командував, куди повертати стерно (М. Трублаїні). 7. На сході одразу якимсь чародійним помахом розгонисто вимальовувалась сонячна крона, і кілька хмаринок стали оздобою в її промінцях (М. Стельмах). 

Картка 14

 

Повторіть матеріал про порівняльний зворот.

Перепишіть речення, поставте розділові знаки при порівняльному звороті.

1.    Їх сміх і спів як джерело  з якого п'єш травневі роси (М. Боровко). 2.1 липень, що в густі покоси вгруз, селу неначе хлопчику малому натяг на очі сонечка картуз (М. Боровко). 3. Зимовий вечір,  закуривши люльку,  розсипав зорі наче іскри (В. Симоненко). 4. Вишитий або тканий рушник як місток до наших душ від часів недавніх і далеких... (М. Чудна). 5. Через душі мов через вокзали гуркотять состави почуттів (В. Симоненко). 6. І дивиться місяць на землю,  де в цвіті немов у фаті йде весна (Д. Іванов). 7. Голова без розуму як ліхтар без свічки (Нар. творчість ).

Картка 15

Повторіть вивчене про однорідні члени речення.

Перепишіть речення, поставте розділові знаки в реченнях з однорідними членами.

1. Усе було любов поезія розлука нелицемірна чесність  горда і свята  (М. С). 2. Все знайоме до болю до скіпчика в полі білі піски та кручі кучугури сипучі і на річці Забучі всохлі верби рипучі (М. Рудь).  3. Лагідні рученята тягнуться вбік і вгору ладні весь світ обняти доли моря і гори (Я. Щ.). 4. Ще буде все прозорий день і хуга і сірий дощ і в пахощах сади... (М. Карп.). 5. Все і це повітря і покручені лози і зів'яла трава все це мимохіть нагадує їй щасливі хвилини її життя (М. К). 6. Забуваю і щастя і горе все наземне... (Л. У).

 

Картка 16

Перепишіть словосполучення, визначте в них однорідні й неоднорідні означення, поставте, де потрібно, коми.

Урочистий зоряний вечір, сувора гартована мужність, розкішний яблуневий сад, повні махрові жоржини, синє рожеве фіалкове цвітіння, молоді радісні голоси, міцні залізні цвяхи, чорна грозова хмара, чиста прохолодна вода, погрозлива насторожена тривога, високі цегляні стовпи, правдива чесна висока принциповість, маленькі густі брижі, розквітлі пишні троянди, гірка не знана ще туга, міцний гранітний фундамент, високий світлий ідеал, легкий проторений шлях, жива свіжа зелень, чорний закіптюжений від сажі димар, засмаглий на сонці темношкірий юнак, довгі осінні ночі, урочиста народна пісня.

 

 Перепишіть слова. Замість крапок поставте, де треба, апостроф.

 

Грав..юра, п..ятирічка, брукв..яний, від..ємний, безправ..я, розм…якнути, мавп..ячий, п..юре, п..єса, бл..єф, я..зь, ф..юзеляж, солов..ї, м..ята, арф..ярка, п..є, торф..яний, подвір..я, бур..ян, повітр..я, тр..юк, Лук..ян, суб..єктивний, без..ідейний, без..ядерний, об..їждчик, бур..ячиння, повір..я, сер..йозний, вітр..як, кур..йозний, роз..юшити, над..їхати, з..єднати, Лук..янець, фотоз..йомка, моркв..яний, запам..ятати, обов..язок, Св..ятослав, підрум..янений, зм..якшити, В..ячеслав, двох..ярусний, підгір..я, р..ясно.

 

 

Картка 17

 

Повторіть все про звертання. Перепишіть речення, поставивши розділові знаки.

1. Зелененький барвіночку  стелися низенько. 2. Ой чого ти  дубе  на яр похилився? 3. Чом, чом, чом, земле  земле моя  так люба ти мені. 4. Ой вийди  вийди  серденько Галю  сер­денько  рибонько, дорогий кришталю!  5. Місяць і зіроньки, чом ви не спите. 6. Зоре моя вечірняя, зійди над горою.  7. Ой, Морозе  Морозенку  ой да ти славний козаче! За тобою  Морозенку  вся Вкраїна плаче! 8. Грицю  Грицю  молотити! Гриць не здужає робити. 9. Ой не шуми  луже  зелений бай­раче  не плач   не журися   молодий козаче! (З народних пісень).10. Привітай же моя ненько моя Україно моїх діток неро­зумних, як свою дитину (Т. Шевченко). 11. Ой ти дівчино з горіха зерня чи твоє серденько — колюче терня? (І. Франко). 12. Яблунева осене чом ти в травах росишся?(С. Пушик). 13. О друзі мої із рідних домівок вітрила ввижаються давніх мандрівок... 14. Кобзарю знаєш нелегка епоха оцей двадцятий невгомонний вік (Із тв. Л. Костенко). 15. Друзі мої друзі мої для мене ви на світі наймиліше!(А. Матвійчук). 16. Багатій Україно сіяй мій прабатьківський краю (3. Кучерява).

 

Повторіть все про вставні слова, словосполучення, речення. 

Складіть речення з поданими вставними словами, словосполученнями, реченнями.

Безумовно, як відомо,  звичайно, здається , видно, може, може бути, на  радість, на жаль, на сором, дивна річ, як водиться, мабуть, як завжди, правду кажучи,  грубо висловлюючись, на мою думку, як на біду,  певна річ, за повідомленням, очевидно, як кажуть, мовляв,  по-твоєму, знаєте, вірите, уявіть собі, як навмисне, зверніть увагу. без сумніву, ніде правди діти,

 

 

  Картка 18

Повторіть вивчене про відокремлені означення.

Перепишіть речення. Поставте в них потрібні розділові знаки.

1. В автобусі  заповненім  людьми  Ваш  теплий  погляд  мій    зупинить  будень. 2. А  він  іде  високий  посивілий  на  схід  на  захід  поле  огляда. 3. Море  частина  океану  відділена  від  нього  півостровами  островами  чи  іншими  природними  утвореннями.4. Мокрі  стомлені  але  радісно  усміхнені  ми  входимо  в  ліс. 5. Захар  Григорович  упізнав  прикмети  місця  наче  гортав  стару  читану  хтозна-коли  книгу. 6. На  столі  лежать  папери  нерозібрані й  нечитані. 7. Скривджений  і  цькований  тепер Остап  мусив  кинути  рідний  край 8. В небі  чистім і прозорім  сонце сяє .9. Часом з'являлись білі хмаринки  довгі  худі й прозорі . 10. У Луцьку  славнім місті зібравсь люд увесь . 11. Поріг переступила жінка  закутана у велику сіру хустку . 12. Підняті з землі наказом  хлопці помчали що було сили геть . 13. І тиха осінь  мрійна яснолиста  несла в серця надію і тривогу . 14. Така краса висока і нетлінна що хоч спинись і з Богом говори.

Картка 19

Повторіть вивчене про відокремлені обставини.

Перепишіть речення. Поставте в них потрібні розділові знаки.

1. Сонце  цілий  день  закрите  хмарами  надвечір  вибилося  з  своєї  неволі  і  сідаючи  за  гору  обливало  червоним  світом  усе  село. 2. З переляку  хлопці  бігли  не  чуючи  під  собою ніг. 4. Підеш  собі  зажурившись  гаєм  по  долині. 5. Он  лежить    розлігшись  на  всі  боки  до  обрію  ця  не  прочитана  ніким  книга  степ. 6. Годі  вже  сидіти  склавши  руки. 7. Старий  підводиться і  не  прощаючись  іде  зникає  десь  внизу  за  курганом. 8. Бійці сиділи  деякий  час  задумавшись.

Картка 20

 

Перепишіть текст, вставивши потрібні букви та розділові знаки.

               М...телики         Надзвичайно  цікаво  спост...рігати  за  пол...отом  м...теликів. Пропл...ваючи  повіт...яними кор...дорами вони дуже  часто  махають  крилами. Так  часто   що окремі  помахи  людське  око  побачити  не  спроможне. Наприклад  совки і пав...чеве  око  роблять  до  п...ят...десяти  помахів  на  с...кунду. На  відстані пів...метра політ м...телика  здається  зовсім  без...вучним  та  коли  він  прол...тить  біля  самого  вуха  то пр...слухавшись можна  почути  звук  дуже  н...зького  тону   що  утворюється  від  руху  крил.

   На  відміну  від  інших  комах  у  м...теликів  права  і  ліва  пари  крил  під  час  помахів  зближуються  над   тулубом  і під ним.  Над  тулубом  крила  часто  суміщаються  одне  з  одним  іноді  видаючи  при  цьому  

звуки. Передні  і  задні  крила  змахують  одночасно   бо з...єднані  сп...ціальною  зачіпкою.

Зближуючись  вони  спочатку  ст...каються  передніми  краями   а  потім  усією  площиною  ніби видавлюючи  наявне  між  ними  повітр...я. Здається  що  м...телики  плавають   повільно  виг...наючи  крила.

Картка 21

 

Повторіть вивчене про відокремлені прикладки.

Перепишіть речення. Поставте пропущені розділові знаки.

1. Щастя  воно  як  ластівка  живе  не  під кожним  дахом. 2.  Ягід навколо  особливо  дикої малини  була  сила-силенна. 3. За  шофера  ми поставили  тракториста  Серьогу  на  прізвище Півень. 4.  Встає над  землею  людина  господар своєї  землі.  5.  І  світає  і  смеркає  і  знову смеркає  а  москаля  її  сина  немає  немає. 6. Найменша  дочка  його  Соломія  підвівши голову  оглядала  обсипану  плодами  яблуню. 7. А  він  орел  шумить  клекоче  мов  людям розказати  хоче  про  поєдинок  у  яру. 8. Гризуни  наприклад  ховрашки  завдають багато  шкоди  полям.   9. Усі  мешканці  села  навіть  діти  і  старі  поспішали  в  поле. 10. Було  про  що  думати  цієї  ночі  та  він  примусив  себе  не  думати  зараз  ні  про  що  крім  бою. 11.  На  краю  села  замість  похилої  хатини  стояв  великий  будинок.  12. Він  полюбляв  щоб  до  Валі  приходили  гості  зокрема  Рада  й  Аліна. 13.  Гей  був  на  Січі  старий  козак  на прізвище  Чалий. 14.  На смуглявому  обличчі  біліє  кілька  ямок  сліди  вітряної  віспи.  15. Синоніми  тобто слова  близькі  за  значенням  використовують  не  лише  в  художній  літературі.

Картка 22

 

Повторіть вивчене про відокремлені додатки.

Перепишіть речення і підкресліть у них відокремлені додатки.

1. Крім України, трипільці займали величезні простори Східної Європи: їхні поселення знайдені в Словаччині, Румунії, на Балканському півострові (Г. Лозко). 2. За винятком баби Оришки, малий Чіпка нікого не любив (П. Мирний). 3. Пахне грибами й медом вільністю пахне тією, що, опріч назви осінь, немає імені їй (М. Рильський). 4. На лівобережжі, замість верб і чагарників, видно погорблені смуги темені (М. Стельмах). 5. Третю добу, замість води,  ми їли сніг (О. Гончар). 6. Втративши землю,  йшли у місто,  але там своїх бідарів було повно,  особливо ремісників (В. Чемерис).

Картка 23

 

Повторіть вивчене про відокремлені уточнюючі члени речення.

Запишіть речення, розставляючи розділові знаки. Підкресліть відокремлені уточнюючі члени речення.

1. На горизонті між жовтим житом та синім небом зеленіли тополі. (М. Коцюбинський)

2. Ви на горі на самому вершечку. (Панас Мирний)

3. В одному з мальовничих місць Ялти біля самого моря височать корпуси будинку відпочинку. (О. Донченко)

4. А полум’я йшло далі в осередок току до клуні. (І. Нечуй-Левицький)

5. Микола з товаришами помандрував на сахарні в Канівщину в Стеблів. (І. Нечуй-Левицький)


Картка 24

 

 Поставте розділові знаки в реченнях,

накресліть до них схеми

 

1.     Мати благала  Миколу  Сину  не зачіпай ти осавули  (І. Нечуй-Левицький).

____________________________________________

2.      Горлов запитав ад'ютанта  Огнєв є  (О. Корнійчук).

____________________________________________

3.     Запам'ятайте це місце Євгене  сказав Брянський  (О. Гончар).

____________________________________________

4.     Чи всі ви живі та здорові? гукнула Миша Пацюкові  (Л. Глібов).

____________________________________________

5.     Бути хорошим гравером  часом говорив Тарас  значить розповсюджувати прекрасне й повчальне в народі (О. Ільченко).

____________________________________________

6.     Оце наша електростанція  пояснював Іван Федорович  Хіба не красуня

____________________________________________

7.     У який шпиталь   здивувався  Валерій   Я цілком здоровий  (П. Кочура).

____________________________________________

8.     Ох голубе  Лисиця застогнала  Бодай би  вже й не жить як отаке терпіть (Л. Глібов).

____________________________________________

9.     Ну що покатати тебе на літаку запитав Михайло в брата  побачивши благальні очі Андріяна  додав  Тобі не можна  малий іще  (О. Копиленко).

____________________________________________

10.                        Важливо не те  як малюю я  а що в тому бачать інші  сказав  Валерій  Я ніколи не стану художником. 

_____________________________________________

11.                       То ти вмієш тільки реготати  скрикнув Пилипко  Так не боюсь я тебе

_____________________________________________

12.                       Я тут   вимовив тихо  а потім щось згадав і спитав її  А де всі інші

 

_____________________________________________

 

 Картка 25

 

Перепишіть текст, розставивши розділові знаки. Підкресліть у ньому вставні слова та словосполучення

    ПІДКОВА НА ЩАСТЯ

   Кожен із вас  сподіваюся  знає вислів «підкова на щастя». Та не всім  далебі* відоме його походження. Історія цього афоризму сягає глибокої давнини. Ще в Стародавньому Римі та Греції був звичай підковувати коней і волів. Якщо  скажімо  ратаї чи воїни робили це з практичних міркувань  то для заможної верхівки таке оздоблення тварини мало суто обрядовий характер. Кожен по-своєму намагався продемонструвати статки  власники коней чи волів узували їх у срібні  а то й золоті підківки  намагаючись цим підкреслити своє соціальне становище. Траплялися  однак  випадки  коли дорогоцінні вироби непомітно губилися  і той  кому щастило знайти з благородного металу підківку  неабияк дякував долі. Звідси  отже  й похідний вислів – «підкова на щастя». Коли і де з'явилася підкова  хто той винахідник  що  розірвавши в горні шмат заліза  викував напівовальний каблучок і припасував його до копита коневі? На жаль  історія не зберегла імені далекого майстра (За В. Скуратівським).

 

* Далебі - уживається в значенні вставних слів: справді, дійсно та ін.

 

Картка 26

Поставте розділові знаки в поданих реченнях, підкресліть головні  члени речення, вкажіть  їх види. Повторіть усе про другорядні члени речення.

1.Там шумлять в зеленому розвої сто дубів, як велетні круті. 2.  Ми з тобою рвали квіти. 3. Сад саджати   життя прикрашати. 4. З дурнем зчепитись  дурнем зробитись.  5. Мовчки  слухають і хмуряться обоє. 6.  Життя нам усміхається  братове. 7.  Кожен жити б до ста літ хотів.8.  Побачили ми світ на цій землі прекрасній. 9. Любить свій край  це для народу жити  боротися за юне  за нове. 10.  Тобі за мить лукавої облуди ніхто не дорікатиме ніколи. 11. Жити   в поті лиця робити. 12.  Балакати   то найменше діло. 13. Два недужих сіли й хлібину з’їли. 14.  Мокрий  мисливець і сухий рибалка нічого не варті. 15.  На густу крону сідає багато птахів. 16. Поранений колись та засне а голодний ніколи. 17. Та світить у хмарах людської журби пророчий рядок “Заповіту”.18. Я дуже радий  вам допомогти .19. Хай неможливе робиться можливим.20. Безбатченку ти не збагнеш  чим дише слово «Батьківщина»... 

 

 

Складне речення

Картка 27

              Долина нарцисів 

(спишіть текст, розкрийте дужки, зніміть риску, вставте потрібні букви і розділові знаки)

   Нарцис вузько/листий росте в Україні лише на Закарпат...і. Долина нарцисів унікальна природна пам...ятка в урочищі Креші по/близу міста Хуст. Це єдине місце в Східній Європі де існують природні зарості цієї біло/сніжної квітки. С(з)хожі  але менші за площ...ю популяції є ще в таких місцях  Альпах Румунії  деяких країнах на Балканах. 

   Науковці в...ажають що багато т...сячоліть тому р...ятуючись від л...одовика  квіти перес...лилися в Х(х)ус...ську долину. Про це місце люди переповідають багато легенд. Одна з них є переспівом давньо/грецького міфу про Нарциса.

  Друга легенда оповідає про татарське лихоліт...я. Коли ординці напали на Закарпа...я та взяли приступом Х(х)отинський замок місцеві жителі пр...пинили опір і піднесли в дарунок переможцям набиті нарцисовими квітами подушки як знак покори. Вороги зраділи але вони звісно не/знали що нарцис  отруйна квітка а той хто засне на такій подушці ні/коли більше не/прокине...ся. Отже у/ранці в ординському таборі мало хто побачив схід сонця. Нажахані подіями татари вт...кли зі страшного краю.

   Долина в період цвітін...я  не/забутнє в...довище. Цей ф...номен вартий того аби хоч раз у жи...ті його побачити.

                                                                                                                                        За О. Волосевич (168 слів)

Перепишіть слова і вставте пропущені букви. Виділіть префікси у словах.

Вро…сип, …чепити, ро…бити, …писати, …робити, бе…збройний, …шити, ро…казати, …ховатися, бе…платний, бе…захисний, ро…пустити, …фотографувати, ро…питати, ро…стелити, бе…смертний, …формувати, …тискач,…казати, ро…кричатися, ...чорніти, ...класти , …хитрувати, ро…важити, …класти, …рубати, …торгувати, …пекти,  бе...корисно, ...формувати, ро…морити, ро... танути, ...кидач, ро...писка, …цідити, бе...мірний, бе...шумний, бе...змінно, ро...добути, ...пакувати.

 


 

       Картка 28

Про що ро..повідає писанка

 

   Писанка це маленьке диво створене талановитими руками майстринь чи ро..писане власно/руч.

   Без/сумнівним є те що своїм корін..ям писанка сягає дохр..стиянських часів. Про це сві..чить її знаковий код  тобто орнамент.

  Писанка абсолютно унікальний витвір народного генія. Вона завжди конд..нсувала в собі образно/символічний зміст. З давніх/давен у неї було багато функцій її дарували на знак пер..мир..я побажан..я здоров..я сили урожаю краси. Вірили що писанка лікує від різних хвороб від переляку наговору качали по землі щоб була родючою. А ще пі..кладали під вулики щоб бджоли носили духм..яний насто..ний на травах мед.

  До речі з м..стецького погляду писанка вражає витонченіст..ю ро..пису на такій маленькій площині а також доверш..ніст..ю композ..ційних та орнам..нтальних ел..ментів. На цьому маленькому диві органічно поєднуються різноманітні кольори чорний багр..яно/червоний золотисто/коричневий темно/зелений синій білий жовто/гарячий та багато інших. Усі вони наділені певним с..мволічним значен..ям. Кожний регіон України має свої традиції пов..язані з виготовлен..ям писанок але скрізь це св..яткове огорн..не особливою св..ятіст..ю дійство.

  Без пер..більшен..я можна сказати що писанка  всесвітньо відома візитівка України.

                                                                                                                                За В. Манько (160 слів)

         

Від поданих слів утворіть прикметники з суфіксом -зьк-, -ськ-, -цьк-.

Наприклад: Овруч - овруцький.

Золотоноша, узбек, Буг, Ладога, латиш , Великі Луки, Калуга, чуваш, Гринвіч, Чорнухи, юнак, Кавказ, Таганрог, казах, Овруч.

      


 Картка 29

  Симфонія весни 

   Сади захл..наються біло/рожевим цвітом. Здається  на/в/круги не/має ні/чого крім цього не/ймовірного шумовин..я по/в..сняному щасливих дерев ч..решень і вишень абрикосів і слив  яблунь і груш. А над усім цим  не/мов наречена в білому с..рпанку  гордовито підіймає заплет..ні в коси гнучкі віти чер..мшина. Скидаючи до/низу пелюстки/сльози  вона ніби засніжує все до/в/кола. Бджоли джмелі оси мурахи м..телики  усе живе зібралося пити п..янкий сонячний н..ктар від задоволення гуде та тріпоче крильцями та лапками.

   Усе х..зується пишним вбран..ям. Квіти н/в/коло з(с)хожі на дитячий калейдоскоп вони що/хв..лини змінюю..ся, з(с)в..селяючи нас не/ймовірним багат..вом палітри. На/в/коло духм..яний утворений із безліч..і складників аромат. 

Над/вечір барви пом..якшую..ся повітря трохи холоднішає день ст..хає. Але ось із куща ліщини долітає таке знайоме т..охкан..я солов..я. Маленька сіренька пташечка  з(с)повнена нервової енергії тріпоче кінчиками крилець і хвостиком ро..дуває не/велике горл..чко  з(с)повіщає  що вона вже в/дома уже на рідній землі. Ось піс..ня закінчилася заблукала в темряві ночі. Але відпочивши зовсім трішки цей україн..ський віртуоз загорнувшись у сутінки ночі знову подарує людям вічну м..лодію життя. Весна дарує нам особливий  с(з)повн..ний сподівань час.

                                                                                                                 За «Народним календарем» (168 слів)и 

 

На місці крапок поставте пропущені літери е, є, и, і.

 

 Всяч...на, велич...на, печ...во, город...на, намист...чко, струж...чка, бат...чко, подуш...чка, множ...на, пташ...чка, копі...чка, юш...чка, пал...чка, серед...на, книж...чка, галяв...на, сит...чко, буз...на, стеж...чка, мереж...во, вікон...чко, вул...чка, дощ...чка, запад...на, петруш...чка, пал...во, дяд...чко, пряд...во, лож...чка, тіст...чко, вар...во, блюд ...чко, котуш...чка, мар...во, міс…во, свіж...на, вогн…ще, ліхтар…ки, плет…во, хвил...чка, дол…нька, кринич...нька, водич...нька, спом...ни, глиб…на, горл...чка, горл...чко. 

 

                                                                        


 Картка 30

                                  Самобутність подолян

      Поділля   історична місцевість на півдні України в межирі...чі Д(д)ністра та П(п)івде...ного Б(б)угу. Предки сучасних подолян почали зас...ляти ці тер...торії в четвертому-третьому т...сячолі...ті до нашої ери. Пізніше тут була зведена фортеця К(к)ліпедава  навколо якої з часом виросло місто Кам...янець/Подільський. 

     Самобутня культура цього народу зазнала безліч впливів  і росіяни/старовіри  і поляки  і євреї  і вірмени додавали щось у неї. Тому й можна зустріти в цих місцях католицькі костели  православні храми  мусульманські мінарети. Уся еклектичність культурних традицій подолян  як у дзеркалі  відбивається в їхній декоративно/прикладній творчості  а саме гончарстві ткацтві  вишивці  лозоплеті...ні тощо.

     Трад...ційний одяг подолян яскравий  пр...крашений вишивкою та мережкою. Подільські жіночі сорочки  рукава яких вишиті мудрими візерунками відомі далеко за межами України. 

    Мазані стіни подільських хат з/легка підсине...ні. Окремі фрагменти підведені коричнево/червоною глиною  а внутрішній інтер...єр щедрий на пр...краси. 

    До/речі у стародавніх подолян був поширений культ землі  копати  бити її без потреби в...ажалося не/пр...пустимим. Також вони вірили  що чудо/дійна сила землі з(с)цілює від ран і що рідна земля як амулет здатна захистити солдата від кулі ворога. 

                                                                                                                                         За «UAMODNA» (170 слів)                                                           

Запишіть слова, вставляючи, де потрібно, апостроф.

 

З…їхати, у сім…ї, п…єса, верф…ю, в…яз, пір…їна, бур…я, бур…ян, зор…я, без…іменний, з…економити, Лук…янівський, духм…яний, рутв…яний, медв…яний, св…ято, Св…ятослав, бур…як, кров…ю, трав…янистий, пів…яблука, пів…огірка, три…поверховий, трьох…ярусний, пів…юрти, торф…яний, без…язикий, пів…дюйма, пів…ями, здоров…я, лл…ються, з…ухвалість, черв…як, верб…я, р…ясно, ім…я, кр…юк, мавп…ячий, з…одягати.

 

                                                                         


             Картка 31

Криниці

      З/давна в народі кажуть  яка криниця   такий і господар  який поріг   така й господиня. У цих словах  не/мов у дзеркалі  відбилися не/лише людська працьовитість  але/й охайніс..ть  відповідальність  адже спокон/віків люди намагалися оздобити своє обійс...тя м.стецькими витворами  пр...красити не/повторними р...чами. Криниці – це най/св...ятіше місце тому до нього ставилися з особливою увагою. Скрізь  у селах  на гомінких пер...хрестях просто серед поля  пропонують кр...шталеву воду колод...язі  які турботливо пр...хорошено працьовитими руками. Над ними зводили всіляких форм дашки. Вони були прикрасою та мали практичну доцільність  вода завжди була чистою.

       З особливим смаком пр...крашали зовнішнє цямри...ня. На фронтончиках   різноманітні фігурки  с...луети тварин птахи  квіти. Це не/просто криниці   це диво/музейчики  краї яких оздобле...ні контурною різ...бою чи художніми розмальовками. Традиційним було висаджувати тут калину  український символ честі  вірності. Це дерево до речі не/ тільки пр...крашає місце але й об...рігає воду від спеки. З ра...ньої весни духм...яніють на ній квіти  гудуть бджоли витьохкують солов...ї..

     Криниця  це не/тільки господарські зручності  але й висока естетична потреба свідче...ня м.стецького смаку  фантазії.

                                                                                                                                   За В. Скуратівським (164 слова)

                                                                            

Запишіть подані числа словами.

 

4 номерами, у 40 кімнатах, 26 березня, реєстраційний номер 1276, у протоколі №257, задоволені 66 працівниками, у 55 школі, 1969 року народження, з 15 листопада 1991 року, на 58 сторінках, за номером 697, 578 карбованців, 14 лютого 1993 року, 156 особам, 2 кілограмів, у 9 пунктах, з 1 травня, до 17 липня, о 7 годині 46 хвилин, 77 сторінками, у 678 пасажирів, у 1 цитаті, 29 сторінками, 197 учнями

 


  Картка 32

У поході

   Почувся глухий шум. Він пролунав рано на світан...і в полі  десь між р...ядами в...соких могил  на ще не/витоптаному копитами гостинці. Пройшло ще не/багато часу  сонце виз...рнуло із/за обрію   і тоді стало в...дніше числе...ні загони  що просувалися один за одним. Поле загуло  як туго натягне...ний бубон   від кінських копит далеко полинув збуджуючи луну тупіт чулися голоси волів бр...язкіт щитів.

   Полки йшли за полками тисяча за тисяч...ю ні/ким були поки що не/зборені. Над ними пл...вли знамена на яких були намальовані та вишиті страхітливі лики богів. По/переду цього бе...конечного потоку що вився та вився не/начебто вел...чезний змій  їхала старша дружина а на її чолі  витязь.

   Це був не/молодий уже чоловік з темним засмаглим від сонця і вітрів обли...чям. Тільки уважні очі стомлені пр...мружені а ще руки що твердо тримали повідок сильні ноги в сталевих стр...менах  усе це свідчило що князь має не/так багато літ а просто постарів у походах. Так і було по/переду війська їхав син Святослава  великий князь Р(р)усі Володимир.

                                                                                                                                                   За С. Скляренком (163 слова)

                                                                                                                                

Вставте пропущені букви

Д…плом, р…ктор, конф…ренція, д…ректорія, р…ф…рат, ч…р…вики, п…дагог, консультац…я, каб…нет, к…зак, с…м…нар, автор…тет, ст…п…ндія, кр…хмаль, еф…ективний, сл…в’яни, п…р…ферія, абр…віатура, д…ректор, студ…нт, ауд…торія, мат…матика, кр…пива, х…зяїн, к…жан, к…лач, д…дактика, р…ж…сер, бар…када, р…єстрац…я, д…серт, д…сц…пліна, д…кан.

                                                       

 


  Картка 33

     Наш спільний дім

       Нав/коло в...рувало жовто/гаряче, темно/червоне, ніжно/блакитне, золотаво/коричневе, світло/рожеве море квітів. Здавалося  їм не/має кінця/краю. Хотілося ро...глянути кожну квітку  але з/часом ставало зрозуміло  це просто не/можливо.

       Поступово погляд переходив на ро...кішні хр...зантеми   улюбл...ні квіти японців. І раптом серед них  чорнобривець! Але зовсім не/такий у нього запах у нас  в(у)  Україні. Я навіт(д)ь трохи розгубився не/ розуміючи причини цього явища. Не/втерпів  зірвав маленький листочок і ро...тер його між пальцями. І тоді зелене єство рослини заговорило до мене по/рідному духм...яним ароматом  терпкуватим  гострим. Чорнобривець ніби казав що З(з)емля наша не/така вже й велика і що не/видимі нитки зв...язують цей чорнобривець на острові І(і)кеда з його побратимом на березі Д(д)ніпра. Він говорив про/те  що живить їх одна мати  наша З(з)емля. І тоді подумалося що не/такі вже й глибокі океанські западини та високі гірські хребти розділяють нас  людей різних континентів. 

      Земля  наш спільний дім. Саме від кожного з нас залежить  що буде на нашій (П)планеті завтра. Про це потрібно пам...ятати завжди.

                                                                                                                                За В. Брюховецьким (161 слово)

                                                           

 Перепишіть, вставляючи пропущені букви відповідно до правил чергування приголосних. 

 

 Смуга – на сму…і, сму…ка; щука – щу…і, щу…ка; муха - му…і, му…ка; ріг – на ро…і, рі…ки; бік – на бо…і, бі…ний; горох – у горо…і, горо…ок; ходити – хо…у; хотіти – хо…у; омолодити – омоло…ений; обмолотити – обмоло…ений; пустити – пу…у; їздити – ї…у; тямити – тя…ю. 

 


Картка 34

Вона багато наслухалась про Поділ...я. Тут виростав Кармалюк, — он у тих  певне  дібровах гуляв він зі своїми славними хлопцями  наганяючи жах на панів.

Пригадався давній ярмарок у Луцьку  де в/перше слухала від  сліпого кобзаря пісню про Кармеля  і жандарма  що гримав тоді на старого. Тепер вона вже знає  за що погрожував жан­дарм запроторити перебендю в холодну.

...Садки в...шневі  біленькі хатки  стрункі  мов сторожа  то­полі   окраса й гордість рідного краю  знову бори  зелененькі ці ярочки пер...виті  мов стрічками  вузен...кими ст...жинами  спокій­ні річки. І все це в якомусь прозорому тумані мар...ві такому ж спокійному  тихому  як оті річки  що плинуть серед ш...роких   долин  поміж не/високих узгір...їв у не/відомі краї  оті густі  пересипані безліч..ю квіток трави  з яких натура/матінка тче барвисті свої килими. Здається  ні/коли не/ходило тут горе ні/коли не/схлипував сум  завше співають соловейки в...сною бе...турботні жайвори  ро...сипають над полями свої дорогоцін...і перли (М.Олійник, 143 сл.).

                                                                   

 Поставте подані іменники в орудному відмінку однини.

 

   Домовленість, подорож, цінність, діяльність, свідомість, безліч, мораль, якість, потужність, заборгованість, галузь,    промисловість, доповідь, власність, вартість, піч, рентабельність, звітність, верф, продуктивність, прибутковість, розкіш, відповідальність, велич.

 

 


 

Картка 35

Пісня

Що проміняв жінку на т...ютюн та люльку  не/обачний! Чому так б...нтежить нашу душу д...вацтво С(с)агайдачного? Перейнявшись ним  ніби й не/помічаєш пром...нущої безодні століт...ь...

Пісня наша  д...вовижна. Довго ми жили без власної історії не/церемон...о пр...власненої сусідом. Про/те пам...ять роду пам...ять народу не/обр...валася  пісня  то наша Б(б)іблія і наш не/вм...рущий літопис. У пісні увічнено  мораль і звичаї зб...режено сльози нар...чених та мат...рів  виспівано козацьку зв...тягу.

Пісня О(о)й на горі та ж...нці жнуть опоетизувала імена двох славетних провідників лицарства  С(с)агайдачного  й   Д(д)орошенка. Історія не/зб...регла наві...ь дат народжен...я обох  гетьманів р...єстрового козацтва  знаємо лише  роки їх загибелі. Звісно Дорошенків було двоє Михайло та Петро. Проте співають достемен...о про Михайла бо саме він був сучасником С(с)агайдачного.

 

Яка простота й сила яка краса народної вдачі втілен...а в пісні! Не/знищен...а усмішка якою так славен український народ. (За П.Федотюком;  133 сл.

 

Від поданих слів утворіть складні прикметники.

 

Багато, раз; віце, адміральський; продуктовий, промисловий; вагон, ремонтний; суспільний, корисний; виробничий, споживчий; сто, ват; низький, рентабельний; машини, будувати; бюджет, фінанси; лікувальний, профілактичний; відомий на весь світ; східні, слов'яни; шість, поверх; зовнішня, політика; синій, блакитний; народна, поезія; кислуватий, солоний; мало, знайомий; вісімнадцять, градусний; суспільний, шкідливий; загальний, демократичний. 

 


Картка 36

Шевченкова весна

        Ж...ве під сонцем любові Ш(ш)евченкова в...сна…

         Тарас прийшов на світ  коли  ще скутий кригою  с...вів у(в)  б...регах Д(д)ніпро.

Берез...нь благословив першу сл...озу не/мовляти  що  мов із серця  упала Славутичу на груди і ро...топила кригу. Перший крик тонесенькою тріщиною проліг у глибоких л...одах  щоб лавиною очистити древнім руслом праслов...янської ріки  л...одохід весняних надій.

         Квітень землю уквітчав зеленим р...ястом і пр...ніс на в...селих крилах молодому кріпакові вистраждан...у волю.

         Травень квіти зібрав зі всієї Вкраїни  і сл...озою с(з)кропив  і вірою повив та вст...лив К(к)обзар...ві остан...ю путь з П(п)етербурга до його вічного і тихого дому   на Ч(ч)ернечу гору  що стала Т(т)арасовою горою.

         Маленька громадка проводжала холодного бер...зневого дня 1861 року свого Тараса на С(с)моленський цвинтар а за два місяц(я)і, серед  травневого розмаю за труною  покритою козацькою червоною китайкою  ішла за своїм К(к)обзар...м уся Україна. Нині ж шляхи до могили на Д(д)ніпровій К(к)ручі пролягли з усього світу і не/буде ц...ому все/людському походу кінця /краю поки є Україна і світить сонце.


  Картка 37

 Іван Котляревський

     Вихваляючи твори Івана Котляревського ми залюбки заводимо мову про талант письмен...ика. Про/те щоб стати зач...нателем нової У(у)країнської літератури самого таланту  за/мало треба мати (У)український хребет. Той хребет який крізь усі лихоліт...я  й катастрофи  знову й знову випрямлюється і утверджує  вільне людське право бути собою.

 “Енеїду” Котляревський ро...почав писати під/час свого вчит...люван...я. Відчуває...ся  його захват л...гким дотепним вільним словом поезією звичаїв коли кожен звук і образ немов іскриться. У мовній стихії благословен...ої П(п)олтавщини поет купався як бджола в пилку в пору в...сняного цвіту наповнюючи сонячним нектаром  рамки В(в)ергілі...вої поеми.

Здається “Енеїда” має чарівну силу єднати порізнених земляків щирою людською усмішкою  спонукає впізнавати себе справжн...ого. Крім того в поемі вже з перших рядків закодовано запоро...ку історію. Читач відчуває рідне тепло  виспіване на козацький лад. М...тець утвердив  високе почут...я люд...кої й національної гідності. Це почут...я й стало хр...бтом нової У(у)країнської літератури що завжди послідовно обстоювала добру славу й честь У(у)країнського  імені. (За Є.Сверстюком; 150 сл.).


Картка 38

 

На кожному крилі городу росли кущі барвінку. Здавалось  що він і з...мою зеленіє  бо коли танули сніги  то на світ пробивалось його цупке, зелене листя (не)змучене холодом  (не) скалічене морозом. А коли повітря ставало (по)материнськи м...яким та лагідним то барвінок зацвітав зацвітав так  наче небо бризнуло на землю ж...вою своєю блакит..ю  зацвітав так  немов д...тячі очі землі д...вились на тебе довірливо. Баба гнівалась  коли зр...вали барвінковий цвіт. Вона взагалі ніколи (не)могла пр...миритися з тим  що квітку зр...вають. Хоч(би) яка ця квітка була  чи чорнобривці чи ружі чи зв...чайнісінькі калачики чи настурції чи лісові дзвоники чи ромен. Тим більше її гнівало  коли хтось (не)об...режно зб...вав на городі картопл...яний цвіт коли хтось зр...вав цибулю зі стрілкою яка згодом могла(б) дати насін...я коли хтось виривав усю ст...блину кропу замість нащ...пати дрібного листя. Тоді баба чорнішала  погляд ставав лихий зіниці ставали зеленими  вона бурчала про якесь камін...я заміс...ть сердець  про чиїсь хижі пазурі заміс...ть пальців. Тоді до баби (ні)хто (не)підступався а коли вже довод...лося зв...ртатись то говорили такими вибачливими  єлейними голосами що (най)тв...рдіший віск міг ро...танути, — тільки баба ще довго (не) танула й (не)відходило її серце.

                                                                                                                                          За Євгеном Гуцалом

191 слово

Словничок

ромен —народна назва ромашки

ружа — троянда

настурція — декоративна рослина з великими запашними квітками жовтогарячого кольору

 

єлейний — який виражає нещирість, удавану лагідність


Картка 39

Відредагуйте словосполучення

                    Варіант 1

- українець по походженню.

 

- займати посаду;

- приймати участь;

- завідуючий відділенням;

- дезінфікуючий засіб;

сама складна операція

- болезаспокоююча дія;

- довідник по фітотерапії;

- діюче законодавство;

- на протязі року;

- повістка денна.

- виписка з протокола;

- знеболюючий засіб;

- відсутній по хворобі;

- важке положення хворого;

- висловити свою власну думку.

- багатий вітамінами;

- оточуюче середовище;

- домашній адрес;

- матеріальне положення;

- заступник директора по виховній роботі.

- самий активний студент;

- лічити хворого;

- здати екзамен;

- говорити на українській мові;


Відредагуйте словосполучення

                   Варіант 2

- сама складна операція;

заходи по поліпшенню обслуговування

- оточуюче середовище;

- довести про інформацію;

- вибувший із стаціонару;

- нападоподібна біль;

- сміятися над ним.

- знеболюючі засоби;

- об’єднати воєдино зусилля;

- зустрітись після десяти годин;

- студентові досягнення;

- знаючий лікар.

- у минулому місяці грудні;

- два факта;

- виникші питання;

- отримати по накладній;

- надіслати по факсу.

- припухші повіки;

- більш модернізованіший корпус;

- чотири великих контейнера;

- у тому місяці;

- шкудувати гроші.

- у наступному кварталі;

- медичні приладдя;

- два нестандартних вироба;



 

Картка 41

Перепишіть подані складносурядні  речення і поставте в них потрібні розділові знаки.

1.Річка широка та глибока а вода синя та чиста  і котиться вона  виблискуючи та шумуючи. 2.  Десь спереду гукнув паровоз і почулася пісня. 3. Коли в тебе відпустка і де ти будеш відпочивати? 4.Таке роз­кішне над нами небо і такі ми до безмежності  молоді! 5. Сичі в гаю перекликались та ясен раз у раз скрипів . 6. Пройшов дощ  і дерева заясніли під сонцем. 7. Навкруги мене колоситься пшениця і мак червоніє. 8.  Хай вітер знамена колише  й співають в садах солов’ї! 9. Світало і хмарилось. Було затишно і пахло вогкістю. 10. Чи ти мій сон  чи ти моя уява  чи просто чорна магія чола?11. Дерева і кущі стояли по коліна у воді і  вибираючи місце для ловів  де-не-де плавали на своїх поодиноких човниках поодинокі рибалки. 12. Вийшов на сизу піщану косу і  струсивши воду  знову заіржав грізно та бойовито перегукуючись із громами. 13. Яблука падають і вже червоний килим під яблунею. 14. Можливо  не тільки лісник  а й школярі-юннати навідувалися сюди ще та ще в інші знайомі їм місцинки.15. Мар’янка  сидячи обабіч дороги гірко плакала  утираючи сльози рукавом  від того  що відстала від валки  загулявшись у лісочку.16. І говорили на зборах про порядок і виносили рішення.17. Ще довго він мовчав і ми всі сиділи немов заціплені.18. Мабуть так ми і вчинимо і це буде дуже правильно.